Naar Litouwen. - Reisverslag uit Dailidės, Litouwen van Wim Gelderblom - WaarBenJij.nu Naar Litouwen. - Reisverslag uit Dailidės, Litouwen van Wim Gelderblom - WaarBenJij.nu

Naar Litouwen.

Blijf op de hoogte en volg Wim

18 Juli 2014 | Litouwen, Dailidės

13 juli. Veel regen in de nacht en ook in de morgen nog wel natte momenten. De volgende camping ligt in Litouwen , een nieuw land voor ons. Via Augustow bereiken we de grens, het matige weer en de zondag zorgt voor weinig verkeer op de weg en we kunnen goed doorrijden. De grens is verworden tot een echte Schengen grens, geen douane , geen controle , we kunnen gewoon doorrijden. De wegen zijn goed, komen later ook wel veel slechtere tegen die ons herinneren aan de eerste jaren Roemenie . Onderweg doen we boodschappen in een klein winkeltje, behalve de wijn ( net zo duur als thuis) is alles spotgoedkoop. In the middle of nowhere ligt camping de Harmonie met een Nederlandse eigenaar, een prachtige plek. Wim Brauns, de eigenaar, was vroeger coaches van de Litouwse Olympische wielerploeg en is hier blijven hangen. Gisteren voetbal gekeken , Duitsland - Argentinië . De verlenging hebben we niet afgewacht, dat horen we wel. Na de wes op de fiets naar Trapai, deze plaats heeft een grote rol gespeeld in de strijd om de macht in Litouwen in de Middel eeuwen. De ruïne van het kasteel is eind vorige eeuw weer helemaal opgebouwd en nu een toeristische trekpleister. Op de terugweg eei eisje verdiend, het was een hele trap, 40 km heuveltje op en af.
15 juli. In de folder over de camping heeft baas Wim vermeld dat het geen commerciële camping is , Wim heeft waarschijnlijk niet het verschil door tussen pofit en non-profit. Een wasje draaien kost € 6.50 . we betalen voor 2 nachten € 50 incl wasje en internet. Rond € 12. per nacht is eerder 's lands gemiddelde. De Harmonie is overigens een paradijselijk plekje. Het is na het ontbijt al aardig aan de temperatuur en vertrekken naar een meer bij Trapai . Hier vermaken we ons prima in de schaduw, er wordt wat gezwommen , gelezen, geïnternet en eten eerder zelf gerookte worst met mosterd. Onverwacht komt er een plensbui en is het uit met de pos. waterpret. We rijden door naar de stadscamping in Vilnius. Een tijdelijke camping die er 2 maanden staat, een omheind groot grasveld en het sanitair zit in mobile zeecontainers. Het is allemaal schoon en goed bruikbaar.
17 juli. Het is een echte stadscamping, 's avonds loopt hij vol met camperaars die de volgende dag de stad willen bekijken en 's ochtends loopt hij leeg met camperaars die vertrekken. Bij het servicepunt ontstaat een file en er wordt zelfs geschreeuwd tegen voordringers. Op de fiets gaan we naar het centrum van de oude stad Vilnius, zo'n 6 km. Er zit een naar fietspaadje over een brug, veel te krap en het neigt om af te stappen en te gaan lopen. Er worden een paar mooie gebouwen bekeken, door smalle winkelstraatjes gelopen en op het raadhuisplein eten we een caesarsalade met een wijntje en een biertje Het is erg warm. De terugweg lijkt korter dan de heenweg en een stuk is zo stijl dat we maar gaan lopen.
17 juli. Na het ontbijt met de camper Vilnius weer in om het KGB museum te gezoeken, gelukkig is er een parkeerplaats dichtbij. Het is gevestigd in het voormalige KGB gebouw en vooral de gevangenis onder in de kelder maakte veel indruk. Ook indrukwekkend te lezen wat de Litouwers allemaal hebben meegemaakt, eerst beset door de Russen en toen door de Duitsers , daarna weer door de Russen en tenslotte hun eigen onafhankelijkheids strijd. Op ons dooie akkertje rijden we naar Kaunas en doen onderweg boodschappen bij de Maxima. Kaunas is een drukke stad en de stadscamping ligt aan een drukke weg en is eigenlijk een met gaas omheind grasveld, geen zin in en we rijden door naar Belvederis waar een klein camping . Bij aankomst het het dicht en buiten een paar blaffende honden , niemand te zien. We draaien het telefoonnummer dat op het camping bord staat en ik krijg een Duitssprekende Litouwer aan de telefoon die zich verontschuldigt en met een half uur bij ons zou zijn . We hebben maar een kopje koffie gezet en wachten rustig af. Na een halfuur staan we op een prachtige minicamping en besluiten hier 2 nachten te blijven staan. het is hier STILLER DAN STIL.