na een poos geen internet - Reisverslag uit Dailidės, Litouwen van Wim Gelderblom - WaarBenJij.nu na een poos geen internet - Reisverslag uit Dailidės, Litouwen van Wim Gelderblom - WaarBenJij.nu

na een poos geen internet

Blijf op de hoogte en volg Wim

13 Juli 2014 | Litouwen, Dailidės

7 juli . Vroeg uit ons bed gedreven en na een voor ons vroeg ontbijt op de fiets gestapt en richting het natuurbebied. Daar zijn hoge duinen die zich per jaar zomaar een paar meter kunnen verplaatsen, de boom kruinen komen dan alleen nog boven het zand uit. Aan de andere kant ligt een groot meer, vroeger gevormd door een gletsjer. Het is er redelijk druk en bloedje warm, van de 250 vogelsoorten die hier zouden moeten zitten hebben we niets vernomen. Als we terug op de camping zijn dreigt het te gaan onweren maar het drijft over. Tomorrow we are going to Hel.
8 juli. Gisterenavond kwam er een Pool op de motor zijn tentje naast ons opzetten, hij sprak Nederlands. Hij had gestudeerd aan de TU Twente en werkt nu voor een Nederlands bedrijf in Polen. Hij heeft vanmorgen naar Nederland gebeld en wist ins te vertellen dat het daar koud en nat was. Ageeth had trouwens ook al ge-sms't dat ze de kachel aan hadden, en wij ons bed maar uitdrijven. We gaan op weg naar Hel , een plaatsje op de kop van een lang 35km, smal 200 - 2000 meter, schiereiland. Het rijden lijkt soms als over de afsluitdijk, links en rechts water. Van Hel kan je met een boot naar Gdansk. Veel dagjesmensen uit Gdansk bezoeken Hel dan ook . Het is er idioot druk en barst van de kraampjes met bekende badplaatsrotzooi. We besluiten hier niet te overnachten en gaan een rustigere stek zoeken. We komen terecht op de stadscamping van het plaatsje Elblag aan de rivier de Elblag. Na het eten wandelen we door de stad die in de 2e wereldoorlog grotendeels is verwoest en later in oude stijl is herbouwd, Eigenlijk net als Dresden. Vanavond voetbal Duitsland Brazilië , aan het gejuich van de Duitsers was op te maken dat het 7-1 is geworden.
9 juli. Geen broodjes op de camping . Ontbijt met yoghurt, koffie, melk en een ei gaat ook prima. Onderweg voor een paar dagen boodschappen gedaan en dan via een prachtige route naar het Elblag kanaal. In de eerste 38 km van het kanaal zitten 5 heuvels waar men het kanaal niet omheen heeft gegraven maar het kanaal stop gewoon en de schepen varen in een soort dok op treinwielen en worden op rails door waterkracht over de heuvel getrokken.We vinden een prachtige plek bij Drility aan het kanaal. Een gratis plek met als enig sanitair een dixie en een afwasbak met de mogelijkheid af te wassen ( geen drinkwater ) Wat een verademing na de drukke kuststreek en een ooievaar wandelt gezellig over het terrein. Trouwens nog nooit zoveel ooivaars bij elkaar gezien als hier in Polen, soms wel 25 bij elkaar op een graslandje. Een nadeel van de EU subsidie is dat we heen boten over de heuvel in het kanaal hebben zien trekken, alle overgangen worden gerestaureerd. De overgangen zijn trouwens bedacht en uitgevoerd in begin 1900 door een.........Nederlander, hoe kan het ook anders. Vanavond Nederland Argentinië , geen internet maar Geert houdt ons via sms van de standen op de hoogte. Verloren via penalty's....... jammer .
10 juli. Wat een rust, alleen maar stikte en vogelgeluiden waar ik er overigens maar weinig van kan duiden.We gaan nog even bij een andere "Heuvelovergang" in het kanaal kijken. Hier is een groor waterrad dat de kracht levert om de schepen over de heuvel te trekken, ook onde restauratie en in het kanaal zit geen water. Met een jaar of 2 moeten we maar weer eens gaan kijken. De volgende stop is PTTK Sorkwity Tarwerna. Een prachtige plek met een taveerne , vakantiehuisjes in de vorm van een A, onder en boven bewoond, plek voor een paar tenten en een enkele camper ( grote ijskasten kunnen hier niet komen ) je kan hier ook kano's huren. Enthousiaste en leuke eigenaars. 's Avonds willen we op het terras een wijntje drinken, maar wijn schenken ze niet, fris en bier.Als we melden dat we dan bij de camper een wijntje gaan drinken, kunnen we uit hun privé voorraad wel een flesje overnemen. Als we door de regen , op een kluitje, binnen gaan zitten, wordtr het nog heel gezellig .
11 juli. Voor de verandering is het bewolkt, de eerste keer sinds de laatste regen in Wismar.We drijven niet ons bed uit maar kunnen weer even uitslapen. Thea zwemt even een rondje meer en ontbijt is sober omdat we straks in de taveerne gaan lunchen . Een grote Griekse salade wordt de Lunch, met frietjes maar de serveerster moet de sla eerst even uit de groentetuin halen. We konden het niet op en dat voor 30Zlt ( € 7.50 ) Naast de camping staat een groot kasteelachtig gebouw met een het er om heen. De camping eigenaar weet alleen te vertekken dat het privaat is en er maar 2 mensen wonen. We nemen hartelijk afscheid en zeggen terug te komen op deze perfecte plek. We rijden naar camping 62 in Elk, ook aan een groot meer. We willen hier een was draaien. Als ik vraag waar het chemisch toilet te legen , komt de eigenaar met een emmer aan en duidt aan het hier maar in te doen en dan over het land te gooien, tenslotte komen we er op uit dat het gewoon in het toilet kan.
12 juli. We staan laat op en ...................regen. Het wasje draaien gaat niet door want er is geen droger op de camping. Na het ontbijt en wat gekeuteld te hebben wordt het droog en gaan we Elk bekijken, boodschappen doen, wat eten we goedkoop. De plaats in niet mooi, uitgezonderd een paar kerken. Het ziet er allemaal zo droef en triest uit, niets is er dat je een winkel in lokt, weinig terrassen en eetgelegenheden, Polen heeft geen "Uit-eten-kultuur". Op een bui na is het droog gebleven en het wolkendek wordt dunner, de temperatuur loopt op. Vanavond een filmpje kijken en morgen een mooi ritje maken naar Litouwen, camping de Harmonie, eigenaar........................een Nederlander.