In Estland - Reisverslag uit Pärnu, Estland van Wim Gelderblom - WaarBenJij.nu In Estland - Reisverslag uit Pärnu, Estland van Wim Gelderblom - WaarBenJij.nu

In Estland

Blijf op de hoogte en volg Wim

27 Juli 2014 | Estland, Pärnu

22 juli. Vandaag rijden we Letland in. We vertrokken vroeg want het is warm . Vroeg is bij ons 10 uur, het is dan 26 graden en we genieten volop van de airco. We rijden langs de kust naat het noorden, langs de A11. Als we de grens passeren is er geen mens te zien, de oude Oostblok gebouwen de bij de grens hoorden, staan er troosteloos bij. De wegen in Letland zijn het eerste stuk slecht, later blijkt het mee te vallen. In Leipaja doen we boodschappen en hier betalen we gewoon weer met de Euro. Goed te zien is nu dat de boodschappen goedkoper zijn dan bij ons. 2 stukken kip voor 88 cent, 1 kg aardappels voor 10 cent. De kathedraal die we bezoeken valt tegen. We rijden 6 km terug naar camping Gailo, het lijkt dat er behalve 1 camper, geen gasten zijn maar tussen de bomen staan toch een paar tenten. Weer een prachtige plek. Vanaf de camping loopt een zandpaadje door het bos naar zee en....bijna een privé strand.
23 juli. We blijven nog een dag op camping Gailo staan. We staan onder berkenbomen en krijgen eel regen berkenzaadjes over ons heen. Vandaag is in Nederland de dag van nationale rouw vanwegen het ongeluk met het vliegtuig in de Oekraïne. We kunnen veel volgen via internet, vandaag worden de eerste 40 lijken naar Nederland gebracht. Een vreselijke ramp . Vanavond vliegt Jasper en Annemarie met de kids naar Zuid Afrika.... moeten we soms wel even aan denken al zal dat wel goed gaan. Op het moment dat ik dit schrijf is op flightradar te lezen dat er 10.209 vliegtuigen in de lucht zijn.
24 juli. We zijn weer vroeg op, we drijven ons bed uitNa ontbijt en betalen rijden we naar Karosta. Hier staat de Orthodoxe St. Nicolaas kathedraal. Er is een dienst aan de gang die overigens door weinige bezocht wordt, 20 personen denk ik. Ik moet een soort broekrok aan en mag geen foto's nemen, ik wordt nauwlettend in de gaten gehouden. We genieten van de orthodoxe zang, door een paar vrouwen ten gehore gebracht, en de vele mooie iconen die er hangen. En dan te bedenken dat de kathedraal in de Sovjet tijd gebruikt werd als bioscoop en sportzaal. Korosta was in die tijd een marine haven en er woonden en werkten 40.000 militairen. De stad was verboden voor burgers. Er staan nu nog zeer veel militaire gebouwen leeg en de flats zien er grauw en slecht onderhouden uit. sommige worden gesloopt. Het geeft de stad een troosteloze aanblik. Verder naar het noorden komen we op camping Pavilosta Marina. We staan vlak aan het water en hebben uitzicht op "de eerste Letse jachthaven van wereldallure " zo wordt in de reisgids omschreven. We zien 10 bootjes.
25 luli. Gisterenavond naar de zonsondergang gekeken, niet spectaculair zo zonder wolken. Nadat alles ingepakt is , gaan we een plaatselijk museumpje bekijken. Allemaal regionale voorwerpen en de geschiedenis van het oudste huis van het dorp. En jong meisje vindt het eng om Engels met ons te praten. In het plaatsje wonen 2000 mensen, vast saai in de winter. Vandaag gaat onze reis verder naar Riga. Rob en Jose staan er al en het is leuk elkaar even te ontmoeten. De weg er naar toe is mooi en rustig. We komen langs Kuldiga, een van Letlands mooiste provincie stadjes, het was de moeite waard om te bekijken. We lunchen in Sabile bij het Predvale openlucht museum. Een kunstenaar heeft dit landgoed gekocht en er een museum van gemaakt. Er zijn beeldhouwwerken van over de hele wereld te zien. Omdat het 30 graden is gaan we niet alles zien. Op de stadscamping in Riga hebben we een gezellige avond met Rob en Jose.
26 juli. Vandaag gaan we de oude stad van Riga in, op de fiets de brug over en je staat zo in de oude stad. In de Dom van Riga is een orgelconcert van 1/2 uur waar we van genieten en een koele plek in de kerk is dubbel genieten. We lopen naar het raadhuisplein waar het huis staat van de Zwarthoofden en het Schwabhuis, 2 schitterend gerestaureerde gevels. we nemen uitgebreid de tijd voor een lunch met een wijntje en genieten van alles wat ons voorbij komt. We bezoeken het bezettings museum dat zeer de moeite waard is . Het is zaterdag en wordt er dus getrouwd, Op het terras waar we een sorbet eten, bekijken we een trouwstoet . Op de terugweg naar de camping doen we bij een giga supermarkt boodschappen. 's Avonds borrelen we nog even gezellig met Rob en Jose en bellen Tony even om hem met zijn verjaardag te feliciteren.
27 juli. We trekken vandaag verder, Bij het opstaan ligt er een briefje op tafel met de groeten van Rob en Jose, zij zijn om 8.15 u. al vertrokken naar Haapsalu. Zij rijden grotere afstanden omdat ze 3 1/2 week vakantie hebben om de Baltische staten te bezoeken, wij gaan er 2 maanden over doen. We rijden weer naar het noorden richting Parnu en willen onderweg kleine vissersplaatsjes bezoeken. Dit stelt echter niets voor. Bij een plaatsje kunnen we niet eens bij de haven komen. Het is een afgesloten terrein met alleen maar hout als overslag, geen visser te bekennen. We steken de grens Letland / Estland over en zijn al snel bij de camping die we op het oog hadden, echter geen schaduwplaatsen ( het is 31 graden ) en we rijden verder naar een gehucht, eigenlijk een straat, Penu en staan op een RMK campinkje en blijven als de 25 dagjesmensen weg zijn, met 3 kampeereenheden over. Het wordt saai, maar weer een geweldig mooi plekje met bijna weer een privé strand aan de Baltische kust.