Weer naar de kust - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Wim Gelderblom - WaarBenJij.nu Weer naar de kust - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Wim Gelderblom - WaarBenJij.nu

Weer naar de kust

Blijf op de hoogte en volg Wim

22 Juli 2014 | Letland, Liepāja

18 juli. We zijn de enige gasten op deze kleine, prima verzorgde camping. De eigenaar is een fabrikant van woondecoratie spulletjes en exporteert ook naar Nederland, de camping is zijn hobby. het dorp is niet meer dan een gehucht met een paar huizen en een zeer groot vervallen landhuis dat laatst door een particulier is gekocht. Die mag wel een paar zakken geld meenemen om het op te knappen. Verder staan er nog een paar lege schuren uit de Sovjettijd. Aan de kant van de weg staat een bordje met een bootje erop, wij vermoeden dat er een klein pondje is en gaan even polshoogte nemen. We hebben het mis, het is een mogelijkheid om bootjes te water te laten om heerlijk over de Nemunas Neman rivier te varen. Er staan ook picknick tafels waar we even uit de zon gaan zitten. Aan de waterkant liggen 2 hengels waarvan er later een door een man wordt opgehaald, hij heeft een flinke vis gevangen en komt hem even laten zien. Als we later terug naar de camping lopen, wenkt de man ons en nodigt ons uit voor een koud biertje in zijn zelf gemaakte prieel. In redelijk Duits vertelt hij zijn verhaal en laat zijn zelfgebouwde huis aan ons zien. Het was een aardige ontmoeting. 's Avonds komt de campingbaas 2 biertjes brengen en blijft een tijd praten over zijn leven in Litouwen en de Russen natuurlijk. Het was een biertjesdag.
19 juli. Vandaag willen we de kruisenheuvel bezoeken dus vertrekken we naar het noorden. De wegen die we rijden zijn prima en er is weinig verkeer. Omdat het zaterdag is komen we regelmatig trouwauto's tegen. Onderweg bezoeken we Raseiniai en bezoeken daar de kerk. Er is een dienst aan de gang en bekijken de kerk op gepaste afstand. Even verderop in het dorp Tytuvenai is een franciscaans klooster , de kerk is feestelijk versierd en er loopt een pas getrouwd stelletje rond, de fotograaf neemt foto's. Vlak bij de kruisen heuvel vinden we een schitterende camping in de mooi aangelegde tuin van een restaurant, sanitair is in het restaurant en de douche die bij de kamerverhuur hoort, mogen we gebruiken. 's Avonds laat kwam er nog een camper aan, dachten we, maar het was een ambulance die een oudere vrouw op kwam halen. Morgen gaan we hiervandaan lopend naar de kruisenberg.
20 juli. We staan in de volle zon dus we bakken de bus uit en zijn daardoor vroeg op de kruisenheuvel nog voordat de bussen toeristen worden aangevoerd. Van het restaurant, dat overigens Angelis heet en overal in de tuin engelen hebben staan van gaas, stro en houtsnijwerk, is het een paar honderd meter lopen. De heuvel staal barstensvol met kruisen , groot en klein en er komen er steeds meer bij. De Russen hebben de heuvel in het verleden 2 maal met een bulldozer schoongeveegd maar steeds kwamen de kruizen terug. Het zijn er zeker duizenden van over de hele wereld. Rond half 12 komen de Japanners en vertrekken wij weer naar de kust. Onderweg maken we een wandeling op landgoed Plunge, gebouwd door Mycolas Oginskis, dat je het maar weet. Het word vergeleken met Versailles. Onderweg langs de kust is het druk en het barst eigenlijk van de toeristen maar verder weg van de grotere toeristenplaats Palanga vinden we een rustige kleine camping, Pajurio Takas.
21 juli. Een rustdag, uitgebreid ontbeten , wasje gedraaid , camper opgeruimd en schoongemaakt ( van binnen ) op de fiets boodschappen gedaan, gewandeld naar de zee, Thea gezwommen, ijsje gegeten, bietensalade gemaakt en natuurlijk ook gegeten, verhaal bijgewerkt......eigenlijk best druk op onze rustdag. Morgen gaan we Litouwen verlaten en gaan naar Letland, ook weer aan de kust. Litouwen heeft overigens maar 90 km kuststrook.